Truus de Groot (Plus Instruments)
TRUUS DE GROOT (PLUS INTRUMENTS)
Terwijl ze nog lid was van Nasmak, een vooraanstaande band van de Nederlandse ultra-beweging, startte Truus de Groot in 1978 Plus Instruments met haarzelf als enig lid. Terwijl het project zich ontwikkelde, werkte ze samen met diverse tijdelijke leden zoals Michel Waisvisz, Lee Ranaldo en James Sclavunos. Plus Instruments staat voor vrijheid en de live optredens zijn grotendeels geïmproviseerd. Het geluid is minimaal maar heeft diepgang. De muziek kwam altijd van binnenuit, maar De Groot werd ook getriggerd door bands als Red Crayola, Suicide, DAF, Wire, Per Ubu, Devo en de No Wave-scene in New York. Ze experimenteerde met primitieve geluiden en alle simpele gadgets die ze maar kon vinden. Altijd op zoek naar gruizige klanken en vreemde tonen.
Op jonge leeftijd reisde ze naar New York en begon zich te verdiepen in het nachtleven van de stad die nooit slaapt. Hier vond ze ware creativiteit, passie en expressie. De clubscene was levend maar zeer competitief, dus klopte ze onverschrokken aan bij promotors om optredens te boeken bij CBGB's, Peppermint Lounge, Underground en de Pyramid. De Groot vestigde zich uiteindelijk in de Verenigde Staten en bleef experimenteren met geluiden. De afgelopen jaren heeft ze Plus Instruments opnieuw uitgevonden en het project geleid naar nieuw terrein.
Deze avond zal Truus materiaal laten horen in de stijl van haar recentelijk gepubliceerde LP ‘79/80’ met archiefopnames uit de beginperiode van Plus Instruments. Ter aanvulling zullen foto’s en video’s uit dezelfde periode worden vertoond zodat er een compleet beeld ontstaat van de formatieve fase van deze pionier van de elektronische muziek.
MARTIJN COMES & HESSEL VELDMAN
Martijn Comes (1979) is een Nederlandse componist met een bijzondere interesse in klankkleuren en diverse muzikale tradities, met nadruk op de elektroakoestische geschiedenis. Hij studeerde in 2004 af aan de Academie voor Digitale Communicatie met een scriptie over live-optredens met behulp van digitale media en studeerde Compositie voor Film bij Jurre Haanstra aan het Conservatorium van Amsterdam. Sindsdien werkte hij samen met een breed scala aan artiesten zoals Frans de Waard, Orphax en Hessel Veldman.
Veldman is muzikant, componist en producer. Deze oudgediende van de Nederlandse muzikale avant-garde was al in de jaren 80 actief als Y Create en maakte deel uit van o.a. Gorgonzola Legs en FNTC met Willem de Ridder. Op zijn label EXART publiceerde hij enkele legendarische cassettes. Zijn experimentele elektronische soundscapes zijn doorspekt met industriële elementen, waardoor een hypnotiserende, donkere onderstroom van geluiden ontstaat.
Comes en Veldman maakten eerder samen het album EPoX (Bedouin Records) en hebben zojuist de opnames afgerond voor een nieuwe plaat die in 2024 zal verschijnen; Exodus Manifest.
N.E.R.F.
Een samenwerkingsproject van oude vrienden Peter Zincken en Johnny van de Koolwijk. Met veldopnames uit de archieven van Peter als basis, aangevuld met fragmenten van geïmproviseerde live-opnames, analoge synths, loops en vocalen, hebben ze inmiddels twee albums opgenomen.
Geïnspireerd door de natuur, mystieke rituelen en de oude wereld in het algemeen, leggen ze de strijd om te overleven in een moderne samenleving vast. Een reis naar het einde van de wereld. Regressie in
plaats van vooruitgang.