Go Back (esc)

BAARSSTRAAT 38
5615 RG, EINDHOVEN
THE NETHERLANDS
+31 (0)40 255 15 30
INFO@DEFABRIEKEINDHOVEN.NL

ABOUT

CONTACT

APPLICATIONS

SEARCH

FILTER

RANDOM
ARCHIVE

2002

Op papier een goed elftal

Erik Van Lieshout /

Harmen Sliep /

Judith Rosema /

Luuk De Greef /

Michiel Jansen /

Petra Bouwens /

Robert Van Nispen /

Rogier Walrecht /

Sahron Schlebos /

Theun Karelse /

Tom Vullings /

Op papier een goed elftalOp papier een goed elftal
Sign up for our newsletter:
View mobile versionView mobile version

Friday March 28th 2014, 20:00


Geen Overzicht


Maurice Bogaert(NL)

Vrijdag 28 maart 2014 vanaf 20.00 uur is iedereen van harte welkom in De Fabriek voor de presentatie ‘Geen overzicht’, een installatie van Maurice Bogaert.
‘Geen overzicht’
Maurice Bogaert (1975) werkte ruim een maand in de Grote Zaal van De Fabriek aan ‘Geen overzicht’. Deze ruimtevullende installatie is opgebouwd uit een aantal kleinere installaties die de kunstenaar in de afgelopen drie jaar heeft gemaakt. In De Fabriek zijn de installaties opnieuw opgebouwd en aangepast aan de ruimte van de Grote Zaal. Samen vormen zij een totaalwerk dat oogt als een décor voor film of theater. Alleen wordt er geen film opgenomen of theater gespeeld en veroorzaakt juist die afwezigheid van acteurs een bijzondere spanning en verwachting.
Net als in de film
De hoofdrol is weggelegd voor het publiek, dat vrij kan rondlopen in het décor. Als door het rabbit-hole van Alice in Wonderland, betreed je via een geheime deur de wereld van Maurice Bogaert. Hierna kun je een route volgen die je door ‘The Appartement’ leidt. Dit werk is geïnspireerd op de film Repulsion van Roman Polanski. Het appartement is nagebouwd als een filmset waarin je een remake van de film zou kunnen maken, en dan wel zo dat de film in één enkel shot geschoten zou kunnen worden. De bezoeker loopt door de opeenvolgende ruimtes en neemt de rol van de camera over.
Het volgende werk waarin je terecht komt, is ‘Het Wezen van de Stad’: een werk over de stad als protagonist. Over de stad als organisme; de stad als een beest, met de gebouwen als haar organen en de mensen als de luizen in de pels, de piskijkers die het wezen proberen te doorgronden. ‘Het Wezen van de Stad’ is een werk over de filmische kwaliteiten van de stad. De constant ademende en veranderende stad, in een eeuwig durende transitie, een zich eeuwig herhalende (film)sequens van slopen, bouwen, afbreken en weer opbouwen. ‘Het Wezen van de Stad’ is een cross-over tussen een installatie, live cinema en geschreven tekst. Met een tekst van Simone Hogendijk, gesproken door Klaas Postmus, een opname door Roald van Oosten en typografie door Bram Nijssen / Kommerz.nl.
De volgende monumentale installatie draagt de titel ‘Heden geen voorstelling’ en is geïnspireerd op de set van de film The Shining van Stanley Kubrick. De op schaal nagebouwde sets tonen kamer 237, de voorgevel van het hotel en een landschap uit de film. Ook in deze installatie vind je camera en monitoren die de sets en decorstukken uit verschillende perspectieven laten zien.
Non-issue
Samen met Bram Nijssen maakt Maurice Bogaert het Non-issue, een twee wekelijks online magazine over kunst, sport en maatschappelijke thema’s die er volgens de makers toe doen. Voor de tentoonstelling in De Fabriek maakten zij een speciale editie.
Maurice Bogaert
Maurice Bogaert groeide op in Heerlen, studeerde autonome kunst aan de kunstacademie van Maastricht en vervolgens fine arts aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Sinds 2003 woont en werkt hij in Amsterdam.
Opening
Tijdens de opening zal kunstenaar Wolf Aartsen alias Aka Zoro Inca een performance uitvoeren.
Opening: vrijdag 28 maart, aanvang 20.00 uur.
De Fabriek, Baarsstraat 38, 5615RG, Eindhoven, tel: +31 (0) 40 - 2551530
De tentoonstelling ‘Geen overzicht’ is te bezichtigen op zaterdag 29, zondag 30 maart, zaterdag 5 april en zondag 6 april van 13.00 uur tot 17.00 uur.
Daarnaast is de expositie te bezoeken op afspraak, info@mauricebogaert.nl / tel. 06-12277174
De toegang is gratis.

 

-------------------nog meer info hieronder------------------------------------------------------------------

 

De afgelopen periode heb ik een serie werken gemaakt die de relatie tussen film en architectuur bevragen, werken waarin ik begrippen als montage en camerabeweging probeer te vertalen naar een ruimtelijke, fysieke ervaring voor de kijker. Installaties waarin de traditionele rolverdeling overhoop gehaald wordt, waar kijkers de rol van de camera innemen en de set de protagonist wordt. Soms zijn deze werken extreem grote ‘walkthrough’ installaties en op andere momenten juist oneindig kleine schaalmodellen en maquettes.

Een tijdje terug vroeg ik me af of het kon: een filmset bouwen waarmee je een remake kunt maken van een bestaande film, maar dan wel zo dat de film in één enkel shot geschoten zou kunnen worden.
Niet zozeer om die film daadwerkelijk na te maken, maar om een ruimte te bouwen waarin de verschillende shots als het ware naast elkaar bestaan. De opeenvolging van shots - die om en om twee kanten van dezelfde ruimte laat zien, zoals een dialoog in een soap - vraagt om een reeks ruimtes naast elkaar. Een vervormde ruimtelijkheid met een eigen logica, waarin sommige perspectieven op ruimtes meerdere malen voorkomen en in elkaar over gaan op non-realistische manier.

Dit idee is de aanleiding voor een onderzoek naar wat ik filmische architectuur zou willen noemen. Door bijvoorbeeld camerabeweging en montage kan een eenheid worden gesuggereerd die in werkelijkheid niet bestaat. De verschillende kamers in een huis hoeven zich niet per se in hetzelfde gebouw te bevinden, een deur leidt niet perse naar de aangrenzende ruimte. Soms bestaat zo’n kamer, zo’n deur, of zo’n gang überhaupt niet, maar is het slechts boardkarton.


Voor het eerst zijn er verschillende werken die ik heb gemaakt in de afgelopen drie jaar bij elkaar te zien in één tentoonstelling. De presentatie in de Fabriek wordt geen overzichtstentoonstelling, maar eerder een gesammtkunstwerk waarin eerdere werken bij elkaar komen, met elkaar gaan praten, door elkaar lopen en over elkaar heen buitelen.  Geen overzicht dus.

 Geen Overzicht
Looks like you are on a mobile device

Would you like to continue on our mobile website?

Yes
No