Go Back (esc)

BAARSSTRAAT 38
5615 RG, EINDHOVEN
THE NETHERLANDS
+31 (0)40 255 15 30
INFO@DEFABRIEKEINDHOVEN.NL

ABOUT

CONTACT

APPLICATIONS

SEARCH

FILTER

RANDOM
ARCHIVE

1988

Jean Pierre en het vliegende tapijt of reine, reine, reine

Fons Elders /

Sign up for our newsletter:
View mobile versionView mobile version

Tuesday December 7th 2010, 19:00


Exothermic


Boris Tellegen(NL)

Boris Tellegen (1968), voor de meesten bekend onder de naam Delta (www.deltainc.nl) forceerde jaren geleden vanuit de (graffiti) schrijverswereld een invasie in de schone kunsten, om zich van daaruit verder te ontwikkelen als kunstenaar, vormgever, graficus, schilder en beeldhouwer.

Beeldhouwer was hij in principe altijd al, zelfs toen hij slechts gebruik maakte van 2 dimensies. Zijn werk droeg de intentie van de 3e dimensie in zich, zo aanwezig dat het vaak niet meer nodig was om die dimensie in fysieke vorm te realiseren. Zijn werk gaat in de basis over het contrast tussen planning en willekeur, de illusie van geordendheid of de schematische chaos. Hij creëert industrieel ogende landschappen, werkt met schaal en perspectief, onderzoekend en stapelend, hakkend en schavend. Zijn werken zoeken naar schaalverschuivingen, waarin een stuk papier, zorgvuldig ingescheurd en telkens opnieuw beplakt en gescheurd een stad wordt, een rokende metropool. Waar kleine speelgoed robots monumentale sculpturen worden, fel gekleurd en meer dan menshoog. Ook in detail verschuift de schaal: van kleine schetsmatige werken met hoog detailniveau tot het betere spuitwerk, dwars door de hagelwitte esthetiek van een galerie, druipers incluis. Dan hebben we het nog niet gehad over de publieke werken, posters, platenhoezen, videowerken en de uitstapjes in toegepast design. Zijn werk lijkt ongestoord door het medium, flexibel en helder, altijd weer zoekend naar de grenzen. In dat licht is de titel van een publicatie over zijn werk ‘The NewDutchMaster- Delta’ dan ook geen vreemde referentie aan de ‘Old Dutch Master’. Maar we zijn inmiddels wel beland in de 21e eeuw, met alle gevolgen van dien. Tellegen gaat het onderzoek even oprecht te lijf, en weet daarmee een zeer gevarieerd publiek aan te spreken.

Voor zijn werkperiode in De Fabriek werkt Tellegen op locatie aan een groot ruimtelijk werk, bestaande uit een muur die de ruimte bijna in tweeën deelt. De muur is opgebouwd uit vele lagen en materialen die door bepaalde delen in de wand zichtbaar worden. Alsof men in de structuur van een materiaal duikt om daar hele nieuwe lagen en structuren aan te treffen, werelden op zich. Dit werk combineert de fijnere details die zijn papierwerken bezitten met het ruwere monumentale werk, zoals bijvoorbeeld zijn werk voor ‘Fondazion Cartier Paris’ in 2009, waarin hij een staande wand te grazen nam met een moker om de innerlijke structuur te gebruiken als deel van zijn beeld. Het werk in De Fabriek heeft hij daar in tegen vanaf de grond opgebouwd, laag op laag. Brokstukken van de installatie zullen na de expositie in De Fabriek tevens getoond worden in Muziekgebouw ‘t IJ in Amsterdam.

ExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermicExothermic
Looks like you are on a mobile device

Would you like to continue on our mobile website?

Yes
No