Go Back (esc)

BAARSSTRAAT 38
5615 RG, EINDHOVEN
THE NETHERLANDS
+31 (0)40 255 15 30
INFO@DEFABRIEKEINDHOVEN.NL

ABOUT

CONTACT

APPLICATIONS

SEARCH

FILTER

RANDOM
ARCHIVE

1995

Senza Titolo

Jonika Aalders /

Pieter Alewijns /

Louis Baltussen /

Jan van den Berg /

Mariëlle van den Bergh /

Waldo Bien /

Annemie Bogaerts /

Gery Bouw /

Mynke Buskens /

Michael Byrne /

Domien Coppelmans /

Marco Cops /

Piërre Cops /

Huub Cox /

Giovanni Dalessi /

Jan Van de Dobbelsteen /

Dick Donker /

John Jonas Drenth /

Mark Dijkstra /

Antonie Eikemans /

Jacques Van Erven /

Marilon Galdermans /

Margi Geerlinks /

Theo Van de Goor /

Marjon De Groot /

Bert Hermens /

Hermien Van Herpt /

Florence Husen /

Bing Le /

Evelyn Jansen /

Hewald Jongenelis /

Bert Keller /

Johan Kersten /

Diederick Van Kleef /

Hans Klein Hofmeijer /

Paul Kleine /

Guus Koenraads /

Paul Legeland /

Daniëlle Lemaire /

Marion Lensen /

David Lilburn /

Thomas van der Linden /

Marjolijn Mandersloot /

Sjra Marx /

Membrandt /

Marc Niessen /

Henk Olijve /

Tina Onna /

Paul Panhuysen /

Jacqueline Portielje /

Monkith Saaid /

Leonie Van Santvoort /

Wybele Schuit /

Eddy Seesink /

Jos van der Sommen /

Maritha Staf /

Rob Ter Steege /

Carlo Storimans /

Ton Van Summeren /

Peer Veneman /

Kees Verbeek /

Jacintha Vetter /

Bernard van der Wielen /

Sign up for our newsletter:
View mobile versionView mobile version

Friday May 24th 2013, 20:00


De ‘schijnbare’ wereld en de transparantie van de dingen


Bart Prinsen(BE)

Vrijdag 24 mei 2013 om 20.00 uur bent u welkom in De Fabriek voor de officiële opening van:

De ‘schijnbare’ wereld en de transparantie van de dingen,
installaties van de Belgische kunstenaar Bart Prinsen

Ruimtelijke installaties
In de kelder van De Fabriek werkt Bart Prinsen (1969) aan een twintigtal ruimtelijke installaties. In die installaties projecteert hij dia’s op maquettes. De dia’s tonen verschillende ruimtes en interieurscenes, waaronder het geamputeerde bad, de wand met de deur op een kier, de keukenkast als object, de maquette 'geconsumeerde tafels' met het geprojecteerde servies of de twee projecties op gegrind wit perspex van de droogzolder.
Door middel van die dia’s wordt de wereld van de herinnering letterlijk en figuurlijk geprojecteerd, want het Antwerpse gebouw waar de dia’s van het interieur werden gemaakt, is inmiddels afgebroken.

Inspiratie
Het werk van Bart Prinsen is architectonisch, sfeervol, ingetogen en zijn ruimtes zijn vanuit verschillende perspectieven te bekijken. De kunstenaar zijn werk vertoont een verwantschap met de mise-en-scene van film en theater: de beleving van het geheel primeert boven de individuele aanschouwing van de onderdelen binnen de installatie.  Tijdens een verblijf in Frankrijk ervoer hij, door het intense licht aldaar, de dingen als bijna transparant. Deze haast  fenomenologische ervaring wil hij de bezoekers ook laten beleven. In de dia’s spelen ruimte en licht dan ook een belangrijke rol. Over de hele lengte van de kelder heeft de kunstenaar een 18 meter lange lichtbak van zwart MDF gemaakt. Het is een lange lijn met dia’s die de ogen van de toeschouwers in één beweging door het gebouw stuurt.

Werkperiode
De Antwerpse kunstenaar startte zijn werkperiode in De Fabriek eind april. Zijn eerste tussentijdse presentatie vindt plaats op 10 mei. Prinsen ziet zijn installatie als een groeiend geheel. Hij begon zijn werkperiode in de kelder van De Fabriek en werkt gedurende de werkperiode verder naar boven om te eindigen in de Grote Zaal met de eindpresentatie en tentoonstelling die wordt geopend op 24 mei.

Installatie van een stad
In de Grote Zaal laat de kunstenaar een installatie zien van een transparante stad. Teruggebracht tot z'n gestilleerde structuur verwijst deze strakke vormgeving naar een archetype van een stad met af en toe anekdotische elementen. De stad, die aan de trekstangen van de zaal komt te hangen, wil letterlijk en figuurlijk de weerkaatsing van de ‘geluiden’ uit de stad laten horen.
We leven in een sterke binnen- en buitenwereld. Wat hoort binnen en wat niet? Wat is publiekelijk en wat privaat? Achterkanten van huizen zijn grensvlakken van private en publieke ruimten. Het is juist deze wanorde die Prinsen aantrekt. De bovenruimte van de Fabriek is publieke ruimte, de benedenruimte toont restanten van een private ruimte.

Focus
De interesse van Prinsen gaat uit naar de verloren ruimtes in de stad, de architectuur van achter- en zijkanten van leefbare- en onleefbare gebieden en hoe deze plekken een denkpatroon blootleggen van structuren, kaders en leidraden. De plek waar een stad groeit en zich uitwaaiert; de buitenwijk of de zijkant. Zijn focus ligt op de herinnering van zulke plekken en hoe deze als blauwdrukken in ons geheugen worden opgestapeld en verwerkt om vervolgens in een andere vorm een eigen bestaan te leiden en nieuwe betekenis te geven.

Voor dit project heeft de kunstenaar diverse andere kunstenaars gevraagd om associatieve ingrepen te doen in zijn installatie. Dit zijn kunstenaarsduo Bruno Herzeele &Elke Thuy en Jaap Pieters, het oog van Amsterdam.

Eerste opening: vrijdag 10 mei, aanvang 20.00 uur.
Tweede opening: vrijdag 24 mei, aanvang 20.00 uur.
De Fabriek, Baarsstraat 38, 5615RG, Eindhoven, tel: +31 (0) 40 - 2551530
De expositie is te bezichtigen op za/zo 25 en 26 mei en za/zo 1 en 2 juni van 13.00 uur tot 17.00 uur. De toegang is gratis. www.defabriekeindhoven.nl / www.bartprinsen.com

24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsenBart PrinsenBart Prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsenBart PrinsenBart PrinsenBart PrinsenBart Prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen24-05-2013 bart prinsen
Looks like you are on a mobile device

Would you like to continue on our mobile website?

Yes
No