Go Back (esc)

BAARSSTRAAT 38
5615 RG, EINDHOVEN
THE NETHERLANDS
+31 (0)40 255 15 30
INFO@DEFABRIEKEINDHOVEN.NL

ABOUT

CONTACT

APPLICATIONS

SEARCH

FILTER

RANDOM
ARCHIVE

2017

België & Nederland: twee artistiek (on)verantwoorde elftallen uit België & Nederland kruisen de degens in een vriendschappelijke tekenmatch

Sara Bomans /

Pablo Hannon /

Barry Camps /

Hallveig Agustdottir /

Kristien Dirkx /

Hans Geyens /

Jenny Stieglitz /

Nele Bollen /

Sam Ballet /

Wout Melvin Schildermans /

Cathelijn van Goor /

Vincent Bijleveld /

Gijs Scholten /

Rob Looman /

Hanneke Wetzer /

Roland Sohier /

Merel Barends /

Marit Dik /

Jans Muskee /

Argibald /

Remco Roes /

Chantal Breukers /

The Hunter /

België & Nederland: twee artistiek (on)verantwoorde elftallen uit België & Nederland kruisen de degens in een vriendschappelijke tekenmatchBelgië & Nederland: twee artistiek (on)verantwoorde elftallen uit België & Nederland kruisen de degens in een vriendschappelijke tekenmatch
Sign up for our newsletter:
View mobile versionView mobile version

Friday February 3rd 2012, 20:00


Blender#11- DOCUVRIJDAG


Sam Nemeth(NL) / Luuk Bouwman(NL) / Ine Poppe(NL) / Fieke van Berkom(NL)

Vrijdag avond bij de Fabriek geheel in het teken van de filmmaker.
Om 20.00 beginnen de documentaire "Them F*ckin' Robots" uit 2011 van filmmaker Sam Nemeth en Ine Poppe.
Over het leven van de Canadese kunstenaar Norman White. Één van de grondleggers van de electronische kunst.

Na een korte (plas)pauze, gaan we rond 21.30 Verder met de documentaire "DONKER OSS" uit 2011 (75min) van filmmaker Luuk Bouwman. Een documentaire film over de criminele geschiedenis van de stad Oss en zijn beruchte messentrekkers.
Daarnaast zijn er ook de foto's te zien van Fieke van Berkom ze maakte een fotoserie van haar familie in North Dakota die directe nazaten zijn van de criminelen uit Oss.

Het beloofd dus een grimmige avond te worden.
Dus neem een kussen mee voor onder je stoel ,wij zorgen voor de popcorn.
Ene ... kom op tijd. Dit keer beginnen we echt op 20.00 uur.

Tot Vrijdag !!!!

 

---------  meer informatie hieronder  ------------

DONKER OSS" (Documentaire / work in progress, 75 min.)

Donker Oss is een documentaire film over de criminele geschiedenis van de stad Oss.

In het verleden is de stad Oss meermalen door een golf van misdaad getroffen. In 1893 kreeg Oss een slechte naam door een serie aanslagen op fabrieks-opzichters en door de moord op wachtmeester Hoekman. Landelijke kranten volgden de rechtzaak rond de moord, waarvoor uiteindelijk vier Ossenaren werden berecht.

In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw kreeg Oss opnieuw te maken met buitensporige criminaliteit. Ditmaal stuurden zelfs buitenlandse kranten verslaggevers naar Oss om te berichten over de branden, inbraken en moorden van de ‘grootste misdadigersbende die de wereld ooit kende’ (Paris Soir).

Het Osse ‘milieu’ trok ook de aandacht van criminologen. In de jaren dertig begon W.H. Nagel aan zijn uitgebreide onderzoek dat na meer dan tien jaar resulteerde in het proefschrift ‘De criminaliteit van Oss’ (1949).

Waardoor is de Osse criminaliteit ontstaan? De vraag wordt in de documentaire vanuit verschillende perspectieven benaderd: van commentaren uit de sensatie-pers tot de criminologie - maar de rode draad zijn de herinneringen van kinderen van betrokkenen. Ingegeven door een persoonlijke fascinatie heeft regisseur Luuk Bouwman – zelf geboren in Oss – uitvoerig research gedaan naar het Osse verleden. Het onderzoek leidde onder andere tot in North Dakota, waar de nazaten van de in Oss beruchte ‘Baron’ wonen (verdacht van grafschennis op het graf van de vermoorde wachtmeester Hoekman).

 

 

Them F*ckin' Robots 


Five years in the making, a documentary celebrating the extraordinary career of one of the world's leading electronic artists.

Norman White is one of the most influential media artists in the field. He produces humorous and beautiful works, and has trained hundreds of artists at the Ontario College of Art and Design to make their own handcrafted media art from 1976 onwards. This is one of the reasons a vast number of acclaimed media artists come from Canada. However, media art does not cover the entire realm of White's work: he has a large oeuvre, from paintings to light murals to interactive robotics.

Dutch filmmakers Ine Poppe and Sam Nemeth filmed White in his studio based in a huge water mill in Ontario and followed him and his students at work. It took Poppe and Nemeth five years to finish the film. This was for several reasons: it was hard to obtain material of the early works of White (video was still a 'new' medium) but moreover was it hard to fund a film about media art. In the contemporary cultural climate in the Netherlands no art or film fund dared to take the risk of financing a documentary about media art, also because the film is about a 'foreign' artist. This reflects thematically in the film. The question whether or not media art has a place in the mainstream art world is addressed as well as why it took Norman White such a long time --he started in the sixties with electronic art -- to be widely recognized. The film contains material from the seventies, eighties, nineties and the present, including original footage of the  White family shot in the forties, fifties and sixties.

(bron website v2)

Blender 11 DocuVrijdagBlender 11 DocuVrijdagBlender 11 DocuVrijdag
Looks like you are on a mobile device

Would you like to continue on our mobile website?

Yes
No